Μεταλλικές εκτυπώσεις με ColorFabb Bronzefill

To ColorFabb Bronzefill είναι σίγουρα ένα από τα εντυπωσιακότερα νήματα εκτύπωσης που διαθέτουμε. Έχοντας ως βάση το χαρμάνι PLA/PHA της ColorFabb, το Bronzefill περιέχει σημαντικό ποσοστό σκόνης μπρούτζου, δίνοντας ένα νήμα που είναι περίπου 3 φορές βαρύτερο από το σύνηθες PLA και που επιτρέπει την εκτύπωση αντικειμένων με μεταλλική όψη, ιδιαίτερα αν γυαλιστούν. Εντυπωσιακότερο είναι ότι τα αντικείμενα που εκτυπώνουμε με Bronzefill επιδέχονται παρόμοια επεξεργασία με αυτήν που ακολουθείται στα μπρούτζινα/χάλκινα, π.χ. με γυαλιστικό ή ακόμα και παλαίωση με πατίνα!

Patina

Οδηγίες για εκτυπώσεις με Bronzefill

Η ιδιαίτερη σύσταση αυτού του νήματος επιβάλλει σχετική προσοχή στην εκτύπωση. Η βασική διαφορά με σύνηθη νήματα PLA, είναι ότι η προσθήκη μεταλλικών σωματιδιών στο νήμα μεταβάλλει αισθητά τη διάδοση της θερμότητας στο υλικό ώστε:

1) να θερμαίνεται γρηγορότερα μέσα στον εξωθητή

2) να ψύχεται γρηγορότερα μετά την έξοδό του από τον εξωθητή

Η γρηγορότερη ψύξη εκτός extruder είναι καλοδεχούμενη γιατί ευνοεί την εκτύπωση “γεφυρών”, σημείων δηλαδή όπου δυο επιφάνειες του αντικειμένου μας ενώνονται με τη βοήθεια extrusion “στον αέρα” χωρίς στηρίγματα (bridging). Με παρόμοιο τρόπο ευνοεί την εκτύπωση και σε σημεία όπως το σαγόνι σε αγάλματα και προτομές που συχνά χρειάζονται στήριγμα (support).

Η γρηγορότερη θέρμανση του υλικού μέσα στον extruder σημαίνει ότι μπορούμε (και πρέπει να προτιμήσουμε) να εκτυπώσουμε σε σχετικά χαμηλότερη θερμοκρασία (175-195 C) αλλά πρέπει επίσης να είμαστε προσεκτικοί να επιλέξουμε υψηλότερες ταχύτητες εκτύπωσης (50-100 mm/s). Αν η ταχύτητα εκτύπωσης είναι χαμηλή, τότε η θερμότητα που συσσωρεύεται στον εξωθητή μεταφέρεται σταδιακά προς τα πάνω και μπορεί να οδηγήσει σε διαστολή και τζαμάρισμα του νήματος στο επάνω (ψυχρότερο) μέρος του extruder. Αυτή είναι μία από τις πιο συνηθισμένες αιτίες που προκαλεί τζαμάρισμα του εξωθητή με συνηθισμένο PLA, αλλά στα περισσότερα PLA νήματα αυτό συμβαίνει σε υψηλότερες θερμοκρασίες ή μετά από πολύωρη παραμονή στάσιμου υλικού με τον extruder ζεστό. Με το Bronzefill, μπορεί να συμβεί σε χαμηλότερες θερμοκρασίες ακόμη και όταν υπάρχει συνεχής ροή νήματος, αν η ροή αυτή είναι χαμηλή.

Κάποια hot ends είναι ιδιαίτερα ευαίσθητα σε τέτοια τζαμαρίσματα, αλλά τα Reifsnyder J-heads που χρησιμοποιούμε είναι σχετικά πιο ασφαλή. Επίσης, για εκτυπώσεις με Bronzefill, τα J-heads για νήμα 1.75mm είναι σχετικά προτιμότερα γιατί ο όγκος του λιωμένου νήματος ανά πάσα στιγμή μέσα στον εξωθητή είναι μικρότερος και η ροή μεγαλύτερη σε σχέση με hot ends για νήμα 3mm.

Συνοψίζοντας, οι προτεινόμενες οδηγίες για εκτυπώσεις με Bronzefill είναι παρόμοιες με αυτές για το ColorFabb Woodfill:

– Xαμηλή θερμοκρασία εκτύπωσης (175-195 C)

– Υψηλές ταχύτητες εκτύπωσης (50-100 mm/s)

– Προσοχή να μην παραμένει ζεστό νήμα στον  extruder για μεγάλο χρονικό διαστημα, π.χ. πριν την έναρξη της εκτύπωσης. Καλό είναι να έχουμε τον εκτυπωτή έτοιμο για να ξεκινήσει την εκτύπωση σύντομα αφότου ο εξωθητής και η επιφάνεια εκτύπωσης φτάσουν την επιθυμητή θερμοκρασία.

Επιπλέον Συμβουλές: Το Bronzefill είναι πιο “runny” από τα σύνηθη νήματα PLA οπότε έχει περισσότερο oozing. Καλό είναι να κάνεις extrusion μερικά mm και να αφαιρέσεις το “μακαρόνι” με λαβίδα αμέσως πριν ξεκινήσει η εκτύπωση, να έχεις προσθέσει στο Start G-Code μια γραμμή που να κάνει prime τον extruder κατά π.χ. 5mm (και να αφαιρέσεις πάλι το μακαρόνι με τη λαβίδα), και να έχεις 2-3 loops στην πρώτη στρώση γύρω από το αντικείμενο ώστε να σταθεροποιηθεί η ροή του υλικού πριν την έναρξη της εκτύπωσης του αντικειμένου. Τέλος, μπορεί να χρειαστείς λίγο μεγαλύτερο retraction από ό,τι χρησιμοποιείς στις εκτυπώσεις σου με PLA και αξίζει να πειραματιστείς με την αύξηση της ροής (flow rate) κατά 5-10%.

 

Πρώτες Εκτυπώσεις

Αν δοκιμάζεις πρώτη φορά το Bronzefill καλό είναι να ξεκινήσεις με μικρές και εύκολες εκτυπώσεις για να βρεις τις κατάλληλες ρυθμίσεις για τον εκτυπωτή σου. Ιδανικό παράδειγμα είναι ο αγαπημένος συνδετήρας που χρησιμοποιούμε και στα σεμινάρια μας: εκτυπώνεται σε λίγα μόλις λεπτά και έχει μεγάλη βάση, οπότε εύκολη επικόλληση στην επιφάνεια εκτύπωσης.

Paperclip

Αφού βρεις ικανοποιητικές ρυθμίσεις για ένα τέτοιο απλό print, συνέχισε με κάτι μεγαλύτερο και πολυπλοκότερο, αυξάνοντας σταδιακά τους χρόνους εκτύπωσης. Για πολύωρες εκτυπώσεις με αυτό το υλικό θα πρέπει να έχεις το νου σου για πιθανά τζαμαρίσματα ώστε να διακόψεις την εκτύπωση έγκαιρα αν χρειαστεί.

Επεξεργασία

Το καταπληκτικό με αυτό το νήμα είναι ότι επιδέχεται επεξεργασία παρόμοια με αυτήν που χρησιμοποιείται σε μπρούτζινα/χάλκινα αντικείμενα, π.χ. με γυαλιστικό ή ακόμη και με διάλυμα που προκαλεί διακοσμητική οξείδωση (πατίνα).

Το πρώτο στάδιο είναι να τρίψουμε το αντικείμενό μας με γυαλόχαρτο ή σύρμα για να έρθουν στην επιφάνεια τα μεταλλικά σωματίδια με τα οποία θα αντιδράσει το γυαλιστικό ή οξειδωτικό μας διάλυμα. Στην ακόλουθη φωτογραφία έχουμε ξεκινήσει να τρίβουμε το αριστερό μισό του συνδετήρα με γυαλόχαρτο.

pc_Tripsimo

Στη συνέχεια μπορούμε να γυαλίσουμε με σύρμα και γυαλιστικό δίνοντας ένα μπρούτζινο αποτέλεσμα:

pc_Gyalisma

Τέλος, εφαρμόζουμε οξειδωτικό διάλυμα και περιμένουμε να στεγνώσει/σκουριάσει!

pc_Patina

Εάν δεν έχουμε high-tech οξειδωτικό διάλυμα μπορούμε να πετύχουμε ικανοποιητικό patination χρησιμοποιώντας απλό ξύδι, όπως στο αριστερό μισό του παρακάτω συνδετήρα:

pc_3ydi

Παράδειγμα: μια αστραφτερή και μια σκουριασμένη θεότητα

H εφαρμογή των παραπάνω στο κατάλληλο μοντέλο μπορεί να απογειώσει τις εκτυπώσεις μας! Ας πάρουμε ως working example αυτήν την ινδική θεότητα από το MediaLab του Met (Metropolitan Museum of Arts, New York).

Πρώτα εκτυπώνουμε, με 0 infill για να μη χαραμίσουμε το καταπληκτικό υλικό μας!

Deity_printed

Μετά τρίβουμε, ξεκινώντας με χοντρό γυαλόχαρτο (π.χ. 220άρι) για να “σβηστούν” οι στρώσεις της εκτύπωσης και συνεχίζοντας σταδιακά με λεπτότερο (π.χ. μέχρι 800άρι) για να γίνει λείο και να βγουν στην επιφάνεια τα σωματίδια του μπρούτζου.

Deity_gyaloxarto

Στη συνέχεια, τρίβοντας με σύρμα πλησιάζουμε σε ένα αντικείμενο που δείχνει περισσότερο μεταλλικό.

Deity_syrma

Εφαρμόζοντας γυαλιστικό, η μπρούτζινη θεότητα γίνεται αστραφτερή!

Deity_gyalisma

Τέλος, προσθέτουμε λίγη πατίνα:

Deity_lighpatina

ή πολλή πατίνα:

Deity_polypatina

Πλησιάζοντας αντικείμενα που δείχνουν σε όλα μπρούτζινα

Με προσεκτικό τρίψιμο και γυάλισμα μπορούμε να προσεγγίσουμε αρκετά κοντά σε ένα μπρούτζινο αποτέλεσμα. Ένα τελευταίο πέρασμα με μαύρο χρώμα το οποίο αφαιρούμε αμέσως με σκούπισμα αφήνει μια ελαφρώς σκουρότερη απόχρωση και κάνει το αντικείμενο να δείχνει τελείως μπρούτζινο!

Μερικά παραδείγματα εφέ που μπορούμε να πετύχουμε φαίνονται στους παρακάτω Marvin:

Marvins

Μένει το βάρος… Το αγαλματάκι μας ήταν κούφιο για να μη θυσιάσουμε το πολύτιμο υλικό μας. Μπορούμε όμως να το τρυπήσουμε στη βάση και να το γεμίσουμε, π.χ. με καλλιτεχνικό πηλό. Το αποτέλεσμα είναι ένα αγαλματάκι που όχι μόνο φαίνεται μπρούτζινο αλλά έχει και την αίσθηση του ατόφιου μπρούτζου όταν το κρατάμε στο χέρι μας.

 

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s